Baru Tahu Inilah Fungsi Tersembunyi Pada Benda-benda Yang Kita Gunakan Setiap Hari

Setiap produk yang berada di pasaran tentunya memiliki fungsi dan kegunaan mereka yang tersendiri. Cuma, ada kalanya, ketidaktahuan pengguna itu sendiri telah menyebabkan mengapa fungsi produk itu tidak digunakan dengan sepenuhnya. Sekiranya diperhatikan kembali, banyak fungsi tersembunyi yang terdapat pada benda-benda kita gunakan setiap hari. #1 Lubang kecil di antara kamera dan flash pada iPhone […]

Astaghfirullah hal adzim اَسْتَغْفِرُ اَللّهَ الْعَظِیْمَ… ‘BERTAUBATLAH’ dari 2 jenis makanan popular ini

Sosej & Nugget makanan sampah? Nugget & sosej adalah 2 makanan kategori sampah. Jika kita menikmati keseluruhan proses pembuatannya dengan melihat bahan-bahan yang digunakan pastinya terdetik dalam minda “sapa lah kebuloq sangat nak makan benda ni, geli aihhh”. Ajaibnya setelah sampai ke peringkat akhir pembungkusan dan berada di dalam peti sejuk beku pasaraya seluruh dunia, […]

TERBUKTI! Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penyakit Gout

Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi di kalangan manusia.Sebut saja sayur pucuk paku pasti sudah tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam-ulaman. Terdapat pelbagai jenis resipi masakan yang menggunakan pucuk paku di luar sana,tetapi tahukah anda tentang khasiatnya.Pucuk paku mengandungi banyak jenis gizi serta nutrisi yang sangat baik […]

Rupanya Inilah Susu Penyebab ‘Potong Kaki’! Ada Lebih Dari 10,Cuba Periksa Pantri Anda Sekarang

Apabila kita ke pasar raya, kita pasti akan terlihat deretan susu, sama ada dalam kotak, tin, mahupun botol terjual rapi. Dari luar nampak macam sama jenis-jenis susu ini, tetapi ada antaranya yang menjadi punca kepada penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan jantung. 1.Susu Segar — Susu mentah yang dipasteurkan untuk bunuh kuman.Ia dijual dalam […]

Kalau Anak Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal,Tapi Ada Rahsia Lain Yang Mak-Mak Tak Tahu.

Anak yang ada dia pusar di kepala selalu sangat dikaitkan dengan sikap nakal,keras kepala dan tak dengar cakap.”Ooo..Patutlah haa dua pusar!” Bila dengar ada adik beradik atau saudara mara jenis mulut yang laser kata macam itu dekat anak kita,mulalah hati mudah terasa kan. Sedihnya,bukan kita yang tentukan pusar anak satu atau dua. Itukan anugerah Allah […]

Cara Mudah Untuk Asah Pisau Blender Agar Kembali Tajam Seperti Baru Beli

Blender atau mesin pengisar merupakan peralatan dapur yang penting untuk kegunaan mak-mak memasak. Baik nak kisar bawang, cili kering, halia, rempah ratus dan sebagainya semuanya menggunakan mesin pengisar ini, kerana ia lebih cepat berbanding menggunakan batu giling atau lesung batu.Tetapi penggunaan blender yang kerap akan membuatkan mata pisaunya cepat tumpul dan kisaran tidak hancur dengan […]

Rupanya Penduduk Di Malaysia Ramai Darah O,Paling Sikit Darah AB

Pusat Darah Negara (PDN) merekodkan seramai 180,651 penderma darah telah menderma darah sepanjang tahun lepas berbanding 180,052 pada tahun 2016. Pengarah PDN,Dr Noryati Abu Amin berkata,daripada jumlah itu,82,619 adalah penderma baru dan ini satu peningkatan positif bagi memenuhi keperluan pesakitdi seluruh hospital dalam negara. Dipetik daripada Kosmo!,Dr Noryati juga berkata bahawa majoriti penduduk Malaysia banyak […]

Cuba 8 Cara Ni Kalau Tiba-Tiba Sedu

Pernah tak terjadi pada anda,tengah berehat,tetiba sahaja anda diserang sedu?Rasa tidak selesa bila terjadi sedu pasti dirasai oleh semua orang yang pernah mengalaminya kan. Menurut rekod dunia,Charles Osberne memegang rekod tempoh sedu paling lama di dunia,iaitu selama 68 tahun dari tahun 1922 sehingga 1990. Berikut adalah 5 cara yang mungkin berkesan untuk mengurangkan rasa sedu […]

Sakit Je Hati Bila Nak Lalu 7 Jenis Bonggol Jalan Ni.

Tujuan utama bonggol jalan diwujudkan untuk kita sebagai pemandu memperlahankan kenderaan kita agar tak terlalu laju.Tapi ada banyak jenis bonggol yang buatkan kita rasa bengang dan sakit hati nak lalu. 1.The Bumble Bee Bonggol ni agak luas jadi tak ada lah terasa sakit hati sangat. Tapi kalau dah bawa laju tiba-tiba nak break mengejut boleh […]

Benjolan Kecil Putih Atau Biji Kolesterol Di Kulit Wajah, Begini Cara Menghilangkannya Dengan Mudah Tanpa Rasa Sakit

Bintik-bintik yang dapat Anda perhatikan di sekitar mata Anda adalah benjolan lemak yang berkembang di bawah kulit Anda, biasanya di kantung dalam dari kelopak mata atas. Mereka juga dikenal sebagai xanthelasma.. Salah satu penyebab utama xanthelasma adalah tingkat tinggi lipoprotein low-density (LDL atau kolesterol ‘buruk’) di dalam tubuh, juga dapat disebabkan oleh faktor genetik, diabetes, […]

Macam Mana Cara Mengatasi Hb Rendah Ketika Mengandung?

Bagi orang yang tidak faham, tentu terkedu dan terpinga-pinga bila kawan-kawan yang hamil asyik cerita pasal Hb. Asyik-asyik Hb. Apa itu Hb? Untuk yang tidak tahu, Hb itu sebenarnya, singkatan untuk hemoglobin. Baik, sekarang anda bertanya pula, “Apa itu hemoglobin?” Sila senyum sekarang, kerana anda tidak perlu bertanya kepada cikgu biologi lagi. Kami sudah buat […]

Kesan Menggunakan Minyak Masak Berulang Kali Kepada Jantung & Salur Darah – Dr Siti Khadijah Adam

Makanan seperti ayam goreng, pisang goreng dan keropok lekor memang enak dimakan. Apatah lagi teksturnya yang rangup dan dimakan pula ketika masih panas. Namun begitu, masyarakat kita cenderung untuk menggunakan minyak masak yang sama berulang kali ketika menggoreng untuk menjimatkan kos. Lebih-lebih lagi penjual makanan di warung-warung atau di kedai-kedai makan. Bagaimana pula anda di […]

Anak Bernafas Laju, Nak Bawa Pergi Mana? Kecemasan Dekat Hospital Atau Klinik Kesihatan Dulu? Mak Ayah Wajib Baca

KAMI dapati masih lagi ramai yang tak berapa clear berkenaan konsep ini. Baru baru ini, kami terima seorang ibu yang membawa anaknya yang berumur 1 tahun lebih dalam keadaan lembik, hampir2 tak sedarkan diri pada pukul 10pagi. Padahal anak tu dah semput sejak pukul 4 pagi lagi! Dalam masa nak revive adik tu, terpikir la […]

Tercekik Tulang Ikan? Inilah 6 Cara Untuk Tanggalkan Tulang Yang Tersangkut

Siapa saja yang tidak suka akan hidangan yang berasaskan ikan, dari digoreng atau di stim, ianya pasti sahaja disukai ramai. Mungkin ramai juga pernah alami situasi seperti ini, lebih-lebih lagi sewaktu kecil, yang mana sedang menikmati isi ikan, tiba-tiba tertelan sekali tulang ikan. Bila telan saja, rasa tak selesa di bahagian tekak. Cuba juga mencapai […]

Ramai Yang Tak Tahu Cara Nak Block Telefon Sekiranya Hilang Ataupun Dicuri

Pernah atau tidak anda mengalami masalah kehilangan telefon atau telefon dicuri? Pasti anda pernah mengenali saudara, adik beradik atau rakan terdekat yang pernah kehilangan telefon ini. Apa yang anda lakukan sekiranya kehilangan telefon? Maka selepas ini bagi yang mempunyai telefon mahal itu, tidak perlu risau dah. Hal ini kerana telefon anda selamat dan kemungkinan besar […]

Selalu Ada Masalah Duit dan Rezeki Sempit? Periksa 9 Perkara Ini

Dalam kehidupan sekarang memang segalanya memerlukan duit, nak masuk tandas pun perlukan duit apatah lagi kalau nak menyara kehidupan seharian. Rata-rata pasangan suami isteri perlu bekerja untuk menyara kehidupan lebih-lebih lagi bila dah ada anak. Berapa lama duit gaji kekal dalam akaun bank anda? Paling lamapun seminggu ada sahaja bil yang perlu dijelaskan dan paling […]

Kalau Nak Panjangkan Bulu Mata, Buat 6 Cara Ini. Mesti Lentik

Tak semua orang bertuah dikurniakan bulu mata lebat dan panjang semula jadi. Tapi tak bermakna mereka yang punya bulu mata yang pendek tidak boleh berbuat apa-apa untuk mendapatkan bulu mata yang panjang. Cuma perlu usaha lebih sikit dengan ‘apply’ banyak tips, teknik dan guna produk yang sesuai untuk mendapatkannya. Di sini kami ingin bongkar rahsia […]

Betul Ke Vicks VapoRub Dapat Kurangkan Stretch Mark Selepas Bersalin?

Apa? Vicks VapoRub dapat kurangkan stretch mark? Saya mula baca pun macam tak percaya. Selalunya kita tahu Vicks ni gunanya bila kita batuk, selsema ataupun untuk disapu pada otot & sendi. Tak pernah pula tahu yang Vicks ini dapat mengurangkan stretch mark. Saya terjumpa satu website yang mengatakan Vicks VapoRub dapat mengurangkan stretch mark.Walaupun ditegaskan […]

Cara Bertungku Dengan Betul, Wajib Kena Dekat 4 Bahagian Badan Barulah Hasilnya Perut Kempis Dan Tak Buncit

Cara Bertungku Dengan Betul, Wajib Kena Dekat 4 Bahagian Badan Barulah Hasilnya Perut Kempis Dan Tak Buncit Bertungku sebenarnya ada banyak kelebihan. Ia bukan saja untuk wanita bersalin yang sedang berpantang malah anda yang mahu memanaskan badan dan membetulkan kembali perjalanan darah amat bagus melakukannya. Tapi jangan sampai salah letak batu tungku pada kawasan yang […]