Mengapa ‘Starfish’ Digelarkan ‘Tapak Sulaiman’ Dalam Bahasa Melayu? Mesti Korang Selalu Tertanya-tanyakan?

Salah satu misteri yang belum terjawab bagi penulis selama ini, adalah berkenaan asal-usul dan sejarah sebutan nama ‘tapak sulaiman’ yang kita gunakan sejak dahulu lagi. Tapak sulaiman atau ‘starfish’ merupakan sejenis hidupan yang sangat menakjubkan kerana rupanya yang unik serta kebolehannya untuk menjana semula organ yang hilang, sehinggakan ada pihak mengatakan tapak sulaiman adalah makhluk […]

Maksud Disebalik Nombor 786 Yang Kita Nampak Di Papan Tanda Kedai Mamak Terbongkar! Pun Ada Sebut dalam Lirik Lagu “Alhamdulillah”

Ketika mencari beberapa info di Google… saya terbaca artikel ini dalam Blog ‘Demi Pena’.. dan penerangannya memang terperinci bersesuaian dgn apa yg telah aku cari selama ini.. aku selalu terlihat tanda ‘786’ ini di paparkan di ‘signboard’ kedai makan India Muslim.. dan aku pernah terdengar dalam kandungan lirik lagu kumpulan muzik di Malaysia yg bunyinya […]

Inilah Peraturan “PELIK” Di Zimbabwe Yang Buatkan Wanita Mengandung Tak Berani Bersalin di Hospital. Tak Sangka Puncanya Amat Menyedihkan..

Jika dibandingkan dengan negara Zimbabwe, ibu-ibu yang melahirkan anak di di sini amatlah beruntung. Di salah satu negara termiskin di Afrika itu, ibu yang melahirkan anak di hospitah akan didenda US $ 5 setiap kali menjerit. Di negara ini, korupsi yang terjadi sudah menjadi begitu sistemik. Sebuah laporan yang ditulis Transparency International menyatakan bahawa 62 […]

10 Gaya Stroller Anak Artis. Macam-Macam Ada Tapi Jihan Muse Paling Menonjol!

Bagi yang ada baby, stroller jadi satu keperluan. Sebab itu ramai yang tak kisah berbelanja untuk membeli stroller anak bagi memastikan ia memenuhi kehendak. Artis juga sama. Haa… tengoklah stroller pilihan mereka. Macam-macam ada, tapi yang paling menyerlah stroller anak Jihan Muse lah kan. Berapalah harganya ya? AMYRA ROSLI & AMMAR BAHRIN   FAD BOCEY […]

20 Ciptaan Hebat Yang Ramai Mimpikan Mahu Miliki Sekurang-kurangnya Satu

Para pereka sering memperbaiki barang yang kita guna seharian, bagi memastikan ianya lebih menarik. Kadang-kadang ideanya adalah untuk memastikan hidup kita lebih gembira dan bersinar. Berikut merupakan beberapa koleksi idea yang luar biasa yang paling diidam-idamkan orang ramai. #1. Pengecas telefon seperti rantai tangan yang ‘stylish‘ #2. Lapik pintu bagi yang menginginkan suatu yang tepat […]

Air Fryer bukan penyebab kanser, tapi memudahkan kerja di dapur

Apabila teknologi telah mencapai kemajuan setanding dengan peredaran zaman, segala pekerjaan yang dilakukan mudah dilaksanakan. Tidak kurang juga dengan adanya teknologi memudahkan kerja-kerja rumah para isteri. Mesin lipat kain, mesin pengering, air fryer antara contoh alatan yang digunakan untuk memudahkan lagi kerja-kerja yang tertangguh. Air fryer pula antara alat yang menjadi idaman para wanita. Tetapi […]

13 Gambar Yang Buatkan Anda “Tak Percaya” Pasti Buat Anda Tercengang

Dunia ini sering memberi “kejutan” kepada kita sama ada dari tindakan manusia atau fenomena alam semula jadi itu sendiri. Lalu saat-saat berharga itu dirakam oleh mereka yang menghargainya tidak kira sama ada dengan menggunakan kamera yang canggih atau hanya melalui telefon pintar sahaja. Keseronokan itu tidak berakhir di situ sahaja apabila ada di antara mereka […]

Gara-gara Tak Tahu Cara Tuntut Harta Pusaka Selepas Ketiadaan Suami,Isteri ‘Ditendang’ Bak Bola

Pendedahan Yang dikongsikan oleh peguam Roslina Sabiyah & Co.mengenai pengurusan harta pusaka oleh isteri yang ketiadaan suami ini benar-benar memeranjatkan. Maklumnya,beliau menerima lebih 100 kiriman soalan yang menunjukkan kebanyakan wanita tak terdedah dengan isu ini malah tak tahu cara betul untuk membuat tuntutan harta tersebut Kisah benar yang dikongsikan ini sebenarnya menerangkan dengan jelas prosedur […]

12 Fakta Gaya Hidup Mewah Di Dubai Yang Ternyata Cuma Mitos Semata-mata

Dubai adalah satu dari tujuh kota terpadat di United Arab Emiratesb (UAE). Terletak di sepanjang pantai selatan Teluk Persia di Jazirah Arab. Ada banyak rumor tentang Dubai sebagai kota metropolitan yang mewah. Ada jutawan-jutawan, lambakan emas dan berlian, Cheetah dan Harimau sebagai peliharaan serta tabiat pelik penduduk di sana yang terlampau mewah seperti seorang kerabat […]

Misteri Tasik Berryessa yg punyai satu lubang besar misteri di tengah tasik banyak kali viral. Selepas buat kajian, apa yg mereka temui di hujung lubang tersebut amat mengejutkan. Tak sangka. Ada video. 😱😱

Walaupun Lubang Tersebut Merupakan Buatan Manusia. Tapi Saiznya Sangat Menakjubkan. MasyaAllah. DIPANGGIL LUBANG NERAKA TAPI RUPANYA LUBANG BUATAN MANUSIA? Video ada di hujung artikel. Pelancong yang berenang di California terkejut dengan penemuan lubang misteri yang tiba-tiba muncul di tengah-tengah Tasik Berryessa Selepas video lubang misteri itu ditularkan di media sosial, mereka juga mempersoalkan lubang yang […]

13 Fakta Mengejutkan Mengenai Orang Berdarah O

Ada sesiapa yang tergolong insan berdarah O? Jika ada, pertahankanlah mereka! Mereka adalah orang yang penting untuk dikenali seumur hidup! Jika anda sendiri seorang yang bergolongan darah O, berbanggalah! Anda pasti setuju keterangan berikut ini. Personaliti orang berdarah O Seorang teman yang sejati! Dia tidak akan mengkhianati teman sendiri! Komited tinggi! Apapun kerja yang dilakukan […]

15 Kek Yang Gagal Dibuat Seperti Apa Yang Diidamkan

Setiap hari beribu-ribu pakar masakan menyiarkan gambar makanan di Internet, yang kebanyakannya kelihatan seperti dimasak di sebuah restoran. Setiap hari beribu-ribu orang dari seluruh dunia cuba untuk menghasilkan semula karya-karya seni kulinari ini di dapur mereka sendiri, ada yang menjadi tetapi ada juga yang gagal. #1. Hulk, apa mereka dah buat terhadap kamu. #2. Spongebob […]

Baru Tahu Inilah Fungsi Tersembunyi Pada Benda-benda Yang Kita Gunakan Setiap Hari

Setiap produk yang berada di pasaran tentunya memiliki fungsi dan kegunaan mereka yang tersendiri. Cuma, ada kalanya, ketidaktahuan pengguna itu sendiri telah menyebabkan mengapa fungsi produk itu tidak digunakan dengan sepenuhnya. Sekiranya diperhatikan kembali, banyak fungsi tersembunyi yang terdapat pada benda-benda kita gunakan setiap hari. #1 Lubang kecil di antara kamera dan flash pada iPhone […]

Astaghfirullah hal adzim اَسْتَغْفِرُ اَللّهَ الْعَظِیْمَ… ‘BERTAUBATLAH’ dari 2 jenis makanan popular ini

Sosej & Nugget makanan sampah? Nugget & sosej adalah 2 makanan kategori sampah. Jika kita menikmati keseluruhan proses pembuatannya dengan melihat bahan-bahan yang digunakan pastinya terdetik dalam minda “sapa lah kebuloq sangat nak makan benda ni, geli aihhh”. Ajaibnya setelah sampai ke peringkat akhir pembungkusan dan berada di dalam peti sejuk beku pasaraya seluruh dunia, […]

TERBUKTI! Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penyakit Gout

Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi di kalangan manusia.Sebut saja sayur pucuk paku pasti sudah tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam-ulaman. Terdapat pelbagai jenis resipi masakan yang menggunakan pucuk paku di luar sana,tetapi tahukah anda tentang khasiatnya.Pucuk paku mengandungi banyak jenis gizi serta nutrisi yang sangat baik […]

Rupanya Inilah Susu Penyebab ‘Potong Kaki’! Ada Lebih Dari 10,Cuba Periksa Pantri Anda Sekarang

Apabila kita ke pasar raya, kita pasti akan terlihat deretan susu, sama ada dalam kotak, tin, mahupun botol terjual rapi. Dari luar nampak macam sama jenis-jenis susu ini, tetapi ada antaranya yang menjadi punca kepada penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan jantung. 1.Susu Segar — Susu mentah yang dipasteurkan untuk bunuh kuman.Ia dijual dalam […]

Kalau Anak Dua Pusar Di Kepala Bukan Nakal,Tapi Ada Rahsia Lain Yang Mak-Mak Tak Tahu.

Anak yang ada dia pusar di kepala selalu sangat dikaitkan dengan sikap nakal,keras kepala dan tak dengar cakap.”Ooo..Patutlah haa dua pusar!” Bila dengar ada adik beradik atau saudara mara jenis mulut yang laser kata macam itu dekat anak kita,mulalah hati mudah terasa kan. Sedihnya,bukan kita yang tentukan pusar anak satu atau dua. Itukan anugerah Allah […]

Cara Mudah Untuk Asah Pisau Blender Agar Kembali Tajam Seperti Baru Beli

Blender atau mesin pengisar merupakan peralatan dapur yang penting untuk kegunaan mak-mak memasak. Baik nak kisar bawang, cili kering, halia, rempah ratus dan sebagainya semuanya menggunakan mesin pengisar ini, kerana ia lebih cepat berbanding menggunakan batu giling atau lesung batu.Tetapi penggunaan blender yang kerap akan membuatkan mata pisaunya cepat tumpul dan kisaran tidak hancur dengan […]

Rupanya Penduduk Di Malaysia Ramai Darah O,Paling Sikit Darah AB

Pusat Darah Negara (PDN) merekodkan seramai 180,651 penderma darah telah menderma darah sepanjang tahun lepas berbanding 180,052 pada tahun 2016. Pengarah PDN,Dr Noryati Abu Amin berkata,daripada jumlah itu,82,619 adalah penderma baru dan ini satu peningkatan positif bagi memenuhi keperluan pesakitdi seluruh hospital dalam negara. Dipetik daripada Kosmo!,Dr Noryati juga berkata bahawa majoriti penduduk Malaysia banyak […]

Cuba 8 Cara Ni Kalau Tiba-Tiba Sedu

Pernah tak terjadi pada anda,tengah berehat,tetiba sahaja anda diserang sedu?Rasa tidak selesa bila terjadi sedu pasti dirasai oleh semua orang yang pernah mengalaminya kan. Menurut rekod dunia,Charles Osberne memegang rekod tempoh sedu paling lama di dunia,iaitu selama 68 tahun dari tahun 1922 sehingga 1990. Berikut adalah 5 cara yang mungkin berkesan untuk mengurangkan rasa sedu […]

Sakit Je Hati Bila Nak Lalu 7 Jenis Bonggol Jalan Ni.

Tujuan utama bonggol jalan diwujudkan untuk kita sebagai pemandu memperlahankan kenderaan kita agar tak terlalu laju.Tapi ada banyak jenis bonggol yang buatkan kita rasa bengang dan sakit hati nak lalu. 1.The Bumble Bee Bonggol ni agak luas jadi tak ada lah terasa sakit hati sangat. Tapi kalau dah bawa laju tiba-tiba nak break mengejut boleh […]